Çukurova Folkloru (İçin) Seksen Kapıya Doksan Değnek Çalmak Aşık Karayiğit Osman'ın Hikaye Repertuvarı - Düziçi Folklor Kitapları -4

Stok Kodu:
9786054337613
Boyut:
16.00x24.00
Sayfa Sayısı:
520
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2012-01
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
Dili:
Türkçe
9786054337613
499198
Çukurova Folkloru (İçin) Seksen Kapıya Doksan Değnek Çalmak
Çukurova Folkloru (İçin) Seksen Kapıya Doksan Değnek Çalmak Aşık Karayiğit Osman'ın Hikaye Repertuvarı - Düziçi Folklor Kitapları -4
30.00
Çukurova'dan yaptığım derleme, deneme ve kitaplaştırma çalışmaları sonucunda Türk Halk Edebiyatı ve tarih boyutlarında ulaştığım kanaatler apayrı bir tartışma konusudur. Cevdet Paşa'nın bölge ile ilgili bizce hakikati yansıtmayan, fevkalâde abartılı tespit ve genellemeleri, derlenen hikâye, efsane, atasözleri ve sair bölge folklor ürünleri ile yüz elli yıldan beri ilk defa sorgulanmıştır. Görülmüştür ki, Cevdet Paşa'nın dinden imandan bîhaber dediği Çukurovalılar/Tecirliler karşı fetvalarıyla, "Biz padişahı gâvur bilirdik," diyebiliyorlar. Aynı folklor ürünlerine bakıldığında İnce Memed ne kadar Çukurovalı'dır sorusunun cevabı ne olacaktır? Bir roman kahramanlarına bir de bölgenin folklor ürünlerine bakıldığında Endülüs'ü yazan Amin Maaloufun ‘oryantalist' üslûbunun, ‘1968 Modelini' Yaşar Kemal Çukurova'yı yazarken kullanmıştır denebilir. Elbette derdim ‘cangama çıkarmak' (durup dururken tartışma çıkarmak) değildir. Elbette ki, yazarımız, ustalığı, büyüklüğü dünyaca kabul edilmiş bir yazardır. Ve yine elbette ki Çukurova'mızda yazarımızın derlemeleri sayesinde Gökyüzü Mavi Kaldı. Romandaki özellikleri ile İnce Memed'in kahramanları, Çukurova'nın yanı sıra dünyanın herhangi bir yerinde yaşamış olabilir. Roman kahramanı, İnce Memed yerine Dadaloğlu olsaydı, ne kadar bizim Dadaloğlu kalırdı acaba? Yiğit, bizim yiğit mi, hakkı ne kadar yeniyor? Kararı, edebiyat tarihçileri verecek.
Çukurova'dan yaptığım derleme, deneme ve kitaplaştırma çalışmaları sonucunda Türk Halk Edebiyatı ve tarih boyutlarında ulaştığım kanaatler apayrı bir tartışma konusudur. Cevdet Paşa'nın bölge ile ilgili bizce hakikati yansıtmayan, fevkalâde abartılı tespit ve genellemeleri, derlenen hikâye, efsane, atasözleri ve sair bölge folklor ürünleri ile yüz elli yıldan beri ilk defa sorgulanmıştır. Görülmüştür ki, Cevdet Paşa'nın dinden imandan bîhaber dediği Çukurovalılar/Tecirliler karşı fetvalarıyla, "Biz padişahı gâvur bilirdik," diyebiliyorlar. Aynı folklor ürünlerine bakıldığında İnce Memed ne kadar Çukurovalı'dır sorusunun cevabı ne olacaktır? Bir roman kahramanlarına bir de bölgenin folklor ürünlerine bakıldığında Endülüs'ü yazan Amin Maaloufun ‘oryantalist' üslûbunun, ‘1968 Modelini' Yaşar Kemal Çukurova'yı yazarken kullanmıştır denebilir. Elbette derdim ‘cangama çıkarmak' (durup dururken tartışma çıkarmak) değildir. Elbette ki, yazarımız, ustalığı, büyüklüğü dünyaca kabul edilmiş bir yazardır. Ve yine elbette ki Çukurova'mızda yazarımızın derlemeleri sayesinde Gökyüzü Mavi Kaldı. Romandaki özellikleri ile İnce Memed'in kahramanları, Çukurova'nın yanı sıra dünyanın herhangi bir yerinde yaşamış olabilir. Roman kahramanı, İnce Memed yerine Dadaloğlu olsaydı, ne kadar bizim Dadaloğlu kalırdı acaba? Yiğit, bizim yiğit mi, hakkı ne kadar yeniyor? Kararı, edebiyat tarihçileri verecek.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat