Avrupa toplumlarında zümre tipi tabakalaşmanın olduğu dönemde Osmanlı toplum yapısı incelendiğinde farklı bir tabakalaşma sistemi ile karşılaşmaktadır. Osmanlı devlet rejimi feodal ya da teokratik olmadığına göre onu nasıl tanımlayacağız? Onun en kısa tanımlanışını Batı Avrupa siyasi ve din geleneğinden farklı bir gelenekten geldiiğini hatırlatmakla anlayabiliriz. Bu özellik bazı ilim adamlarınca; siyasaca doğu despotizmi, dince Sünni Halifeliği geleneği olarak nitelendirilmektedir. Kimi Türk tarihçileri ise, İran, İslam ya da Bizans geleneği etkisi yerine İslam'ı eni kabul etmiş olan Türklerin Kutadgu-Bilig'de ifade edilen siyasal ve toplum geleneğini öen plana çıkarma eğilimindedirler. Bu referans Türk toplum yapısını izah etmede yeterli olup olamayacağı Türk tabakalaşma sisteminintarihi süreçte taşıdığı özellikler incelenerek anlaşılabilir.
Avrupa toplumlarında zümre tipi tabakalaşmanın olduğu dönemde Osmanlı toplum yapısı incelendiğinde farklı bir tabakalaşma sistemi ile karşılaşmaktadır. Osmanlı devlet rejimi feodal ya da teokratik olmadığına göre onu nasıl tanımlayacağız? Onun en kısa tanımlanışını Batı Avrupa siyasi ve din geleneğinden farklı bir gelenekten geldiiğini hatırlatmakla anlayabiliriz. Bu özellik bazı ilim adamlarınca; siyasaca doğu despotizmi, dince Sünni Halifeliği geleneği olarak nitelendirilmektedir. Kimi Türk tarihçileri ise, İran, İslam ya da Bizans geleneği etkisi yerine İslam'ı eni kabul etmiş olan Türklerin Kutadgu-Bilig'de ifade edilen siyasal ve toplum geleneğini öen plana çıkarma eğilimindedirler. Bu referans Türk toplum yapısını izah etmede yeterli olup olamayacağı Türk tabakalaşma sisteminintarihi süreçte taşıdığı özellikler incelenerek anlaşılabilir.