Dergah, asitane, ribat, zaviye, hankah gibi isimlerle de anılan tekkeler, tasavvuf hareketinin müesseseleri olarak ele alınmalıdır. Diğer İslam'ı ilimlere göre medrese ne ise tasavvufa göre tekke de odur. Son iki asırdır tasavvuf kadar tekkeler de çoğunlukla menfi olarak değerlendirilmiş, İslam dünyasını gerileten unsurlar arasında sayılmışlardır. Son yıllarda bu anlayış geçerliliğini kaybetmeye başlamıştır.
Afrika ve Asya'da olduğu gibi Avrupa'da da İslamiyetin tasavvuf ve tekkeler vasıtasıyla yayılmaya başlaması ve hız kazanması bu zihniyeti değiştiren en mühim sebepler arasındadır. Din hayat sanat açısından tekkeler ve zaviyeler, tekkeyi bir müessese olarak ele alan ve bütün münasebet sahalarıyla ilgisini tesbit etmeye çalışan Türkçe ilk eserdir. Tanzimat sonrasından başlayıp Cumhuriyetin kuruluşuna kadar gelen tekke aleyhindeki görüşlerin tarihi seyrini de bu eserde bulmak mümkündür.
Dergah, asitane, ribat, zaviye, hankah gibi isimlerle de anılan tekkeler, tasavvuf hareketinin müesseseleri olarak ele alınmalıdır. Diğer İslam'ı ilimlere göre medrese ne ise tasavvufa göre tekke de odur. Son iki asırdır tasavvuf kadar tekkeler de çoğunlukla menfi olarak değerlendirilmiş, İslam dünyasını gerileten unsurlar arasında sayılmışlardır. Son yıllarda bu anlayış geçerliliğini kaybetmeye başlamıştır.
Afrika ve Asya'da olduğu gibi Avrupa'da da İslamiyetin tasavvuf ve tekkeler vasıtasıyla yayılmaya başlaması ve hız kazanması bu zihniyeti değiştiren en mühim sebepler arasındadır. Din hayat sanat açısından tekkeler ve zaviyeler, tekkeyi bir müessese olarak ele alan ve bütün münasebet sahalarıyla ilgisini tesbit etmeye çalışan Türkçe ilk eserdir. Tanzimat sonrasından başlayıp Cumhuriyetin kuruluşuna kadar gelen tekke aleyhindeki görüşlerin tarihi seyrini de bu eserde bulmak mümkündür.