9786055378158
524771
https://www.kitapvekahve.com/gazzalinin-kiyas-anlayisinda-munasebe-kavrami
Gazzali'nin Kıyas Anlayışında Münasebe Kavramı
13.00
Gazzâlî (505/1111), edille-i şer'iyyenin Kitâb, sünnet ve
icma'dan ibaret olduğunu ifade etmiş, kıyası ise bir hüküm
çıkarma metodu olarak değerlendirmiş ve savunmuştur.
Maslahat-ı mürseleyi, bu şekilde bir metot olarak da ele almamış, ancak onu kıyasla ilişkilendirerek kabul etmiştir.
Münâsebe kavramı ise, Gazzâlî'nin metodolojisinde kıyas ve
maslahatın kesişim noktasıdır. Nitekim Gazzâlî, makâsıd ve
maslahatla ilgili önemli tespitlerini, illeti tespit ollarından "münâsebe" kavramı bağlamında ortaya koymuştur. Öte yandan son dönemdeki fıkıh usûlü çalışmalarında illetin tespit yollarının en önemlisi olarak ele alınan münâsebe kavramını, fıkıh usûlü tarihinde ilk olarak tanımlayan ve tasnife tabi tutan bilgin Gazzâlî'dir. Bununla birlikte o, bu hususta hocası Cüveynî'nin (478/1085) yanı sıra, Hanefî usulcü Debûsî'den (450/1039) etkilenmiştir. Cüveynî'nin etkisi, maslahat ve makâsıd eksenindeki tespitlerinde kendisini gösterirken; Debûsî'nin etkisi, münâsebe kavramını bir illeti tespit metodu olarak tahlil ederken başvurduğu "te'sîr" ve "mülâeme" kavramlarında ortaya çıkmaktadır.
Gazzâlî (505/1111), edille-i şer'iyyenin Kitâb, sünnet ve
icma'dan ibaret olduğunu ifade etmiş, kıyası ise bir hüküm
çıkarma metodu olarak değerlendirmiş ve savunmuştur.
Maslahat-ı mürseleyi, bu şekilde bir metot olarak da ele almamış, ancak onu kıyasla ilişkilendirerek kabul etmiştir.
Münâsebe kavramı ise, Gazzâlî'nin metodolojisinde kıyas ve
maslahatın kesişim noktasıdır. Nitekim Gazzâlî, makâsıd ve
maslahatla ilgili önemli tespitlerini, illeti tespit ollarından "münâsebe" kavramı bağlamında ortaya koymuştur. Öte yandan son dönemdeki fıkıh usûlü çalışmalarında illetin tespit yollarının en önemlisi olarak ele alınan münâsebe kavramını, fıkıh usûlü tarihinde ilk olarak tanımlayan ve tasnife tabi tutan bilgin Gazzâlî'dir. Bununla birlikte o, bu hususta hocası Cüveynî'nin (478/1085) yanı sıra, Hanefî usulcü Debûsî'den (450/1039) etkilenmiştir. Cüveynî'nin etkisi, maslahat ve makâsıd eksenindeki tespitlerinde kendisini gösterirken; Debûsî'nin etkisi, münâsebe kavramını bir illeti tespit metodu olarak tahlil ederken başvurduğu "te'sîr" ve "mülâeme" kavramlarında ortaya çıkmaktadır.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.