Hiçbir şey “kazara” viral olmaz. Popüler bir film, şarkı ya da uygulamanın, bugünkü kalabalık medya ortamında kendiliğinden ortaya çıkıp kulaktan kulağa yayıldığını sanıyorsanız gerçek hikâyeyi kaçırıyorsunuz demektir. Her başarılı yapımın ardında gizli bir tarih vardır: gücün, etkinin, karanlık yayımcıların ve bazı yeni ürünleri kültürel birer fenomene dönüştüren gizli mezheplerin tarihi. En iyi fikir bile, doğru iletişim ağına bağlanamazsa bilinmezliğin içinde yok olur ve en önemli tüketiciler erken davrananlar değil, onların arkadaşları, takipçileri ve taklitçileridir, yani izleyicinizin izleyicileridir.
Çığır açıcı bu araştırmada, Atlantic gazetesi kıdemli editörü Derek Thompson beğendiğimiz şeyleri neden beğendiğimizin ardındaki psikolojiyi açığa çıkarıyor ve yaşamımızı gizlice biçimlendiren kültür pazarlarının ekonomisini anlatıyor. Popüler kültüre ve ekonomiye egemen olan duygusal hit yaratma mitlerini yerle bir ederek kalitenin başarı için yetersiz olduğunu, kimsenin “zevk sahibi” olmadığını ve tarihteki en popüler bazı ürünlerin büyük bir başarısızlıktan yanlış bir hamle kadar uzakta olduğunu gösteriyor. Yeni bir dünya olsa da izleyicilerin ve tüketicilerin ne istediği ile ilgili değişmeyen şeyler var. İnsanlar tanıdık sürprizleri sever: Cesur ama sinsice tanınabilir bir ürün.
Kendini ve ürününü tanıtmaya çalışan her kuruluş, sanatçı ve insan; diğerleri yok olurken çok başarılı olarak yükselen ürünlerin nasıl ortaya çıktığını bilmek ister. Hit Makers, geçtiğimiz yüzyılın popüler kültür çoksatanları ve yirmi birinci yüzyılın en geçerli değeri olarak insanların ilgisi arasında sihirli bir tura çıkıyor.
Empresyonist sanatın şafağından Facebook'un geleceğine, küçük Etsy tasarımcılarından StarWars'un köklerine dek, Derek Thompson her evcil kayanın altını üstüne getirerek kültürün nasıl var olduğunun ve bir şeylerin neden popülerleştiğinin büyüleyici öyküsünü anlatıyor.
Hit Makers'da, Derek Thompson şunları inceliyor:
- ESPN'nin yapışman programcılığı içi The Weeknd'in akılda kalan nakaratları arasındaki gizli bağlantı
- Facebook dünyanın en önemli modern gazetesi olmasının nedeni
- Reklam eleştirmenleri Donald Trump'ı nasıl öngördüler
- “Rock Around the Clock”ı, rock and roll tarihinin en büyük hitini, kazara yayımlayan beşinci sınıf öğrencisi
- Barack Obama ve metin yazarları neden kendilerini şarkı sözü yazarı olarak görüyorlar
- Disney dünyayı nasıl fethetti ama hit yapımların geleceği neden bilge amatörlerin elinde
- Yanlışlıkla Empresyonist kuralları yaratan Fransız koleksiyoncu
- En sevilen şarkıların her zaman en iyiler olmadığının nicel ispatı
- Neredeyse bütün Hollywood çoksatanlarının devam filmleri, tekrar yapımlar ve uyarlamalar olmasının nedenleri
- Bir yılın -1991- bugünkü pop müzikten tek başına sorumlu olmasının nedeni
- Başka bir yılın -1932- sinema sektörünü biçimlendirmesinin nedeni
- Veri uzmanları “viral olmanın” bir masal olduğunu nasıl kanıtladı
- 19. Yüzyıl göç yolları, Batı yarı kürede en çok dinlenen şarkıyı nasıl açıklıyor
Hiçbir şey “kazara” viral olmaz. Popüler bir film, şarkı ya da uygulamanın, bugünkü kalabalık medya ortamında kendiliğinden ortaya çıkıp kulaktan kulağa yayıldığını sanıyorsanız gerçek hikâyeyi kaçırıyorsunuz demektir. Her başarılı yapımın ardında gizli bir tarih vardır: gücün, etkinin, karanlık yayımcıların ve bazı yeni ürünleri kültürel birer fenomene dönüştüren gizli mezheplerin tarihi. En iyi fikir bile, doğru iletişim ağına bağlanamazsa bilinmezliğin içinde yok olur ve en önemli tüketiciler erken davrananlar değil, onların arkadaşları, takipçileri ve taklitçileridir, yani izleyicinizin izleyicileridir.
Çığır açıcı bu araştırmada, Atlantic gazetesi kıdemli editörü Derek Thompson beğendiğimiz şeyleri neden beğendiğimizin ardındaki psikolojiyi açığa çıkarıyor ve yaşamımızı gizlice biçimlendiren kültür pazarlarının ekonomisini anlatıyor. Popüler kültüre ve ekonomiye egemen olan duygusal hit yaratma mitlerini yerle bir ederek kalitenin başarı için yetersiz olduğunu, kimsenin “zevk sahibi” olmadığını ve tarihteki en popüler bazı ürünlerin büyük bir başarısızlıktan yanlış bir hamle kadar uzakta olduğunu gösteriyor. Yeni bir dünya olsa da izleyicilerin ve tüketicilerin ne istediği ile ilgili değişmeyen şeyler var. İnsanlar tanıdık sürprizleri sever: Cesur ama sinsice tanınabilir bir ürün.
Kendini ve ürününü tanıtmaya çalışan her kuruluş, sanatçı ve insan; diğerleri yok olurken çok başarılı olarak yükselen ürünlerin nasıl ortaya çıktığını bilmek ister. Hit Makers, geçtiğimiz yüzyılın popüler kültür çoksatanları ve yirmi birinci yüzyılın en geçerli değeri olarak insanların ilgisi arasında sihirli bir tura çıkıyor.
Empresyonist sanatın şafağından Facebook'un geleceğine, küçük Etsy tasarımcılarından StarWars'un köklerine dek, Derek Thompson her evcil kayanın altını üstüne getirerek kültürün nasıl var olduğunun ve bir şeylerin neden popülerleştiğinin büyüleyici öyküsünü anlatıyor.
Hit Makers'da, Derek Thompson şunları inceliyor:
- ESPN'nin yapışman programcılığı içi The Weeknd'in akılda kalan nakaratları arasındaki gizli bağlantı
- Facebook dünyanın en önemli modern gazetesi olmasının nedeni
- Reklam eleştirmenleri Donald Trump'ı nasıl öngördüler
- “Rock Around the Clock”ı, rock and roll tarihinin en büyük hitini, kazara yayımlayan beşinci sınıf öğrencisi
- Barack Obama ve metin yazarları neden kendilerini şarkı sözü yazarı olarak görüyorlar
- Disney dünyayı nasıl fethetti ama hit yapımların geleceği neden bilge amatörlerin elinde
- Yanlışlıkla Empresyonist kuralları yaratan Fransız koleksiyoncu
- En sevilen şarkıların her zaman en iyiler olmadığının nicel ispatı
- Neredeyse bütün Hollywood çoksatanlarının devam filmleri, tekrar yapımlar ve uyarlamalar olmasının nedenleri
- Bir yılın -1991- bugünkü pop müzikten tek başına sorumlu olmasının nedeni
- Başka bir yılın -1932- sinema sektörünü biçimlendirmesinin nedeni
- Veri uzmanları “viral olmanın” bir masal olduğunu nasıl kanıtladı
- 19. Yüzyıl göç yolları, Batı yarı kürede en çok dinlenen şarkıyı nasıl açıklıyor