Karl Mannheim, bilgi sosyolojisine giriş olarak tasarladığı İdeoloji ve Ütopya'da, sosyologların asıl görevlerini ikiye ayırır: kısmi ideolojilerin eleştirel incelenmesi ve (bilgi sosyolojisinin özel misyonu olan) toplumun bütünlükçü ideolojisinin araştırılması. Somut olarak ele aldığı şey, insanların belli tarihsel-toplumsal koşullarda sahip oldukları düşünce ve bilgi biçimleridir. Mannheim, buna bağlı olarak şu soruları sorar: bilgi olarak adlandırılan şeyin özü nedir? Buna kim karar vermiştir? Hakikat ile yanılgı, önyargı ile nesnellik, kişisel inanç ile kolektif çıkar konularında süregelen tartışmaları, ne türden yöntemleri kullanarak çözüme ulaştırabiliriz?
“Bu kitap, kuşkusuz, entelektüel tartışmanın rotasını yıllar boyunca etkileyen nadir kitaplardan biri.”
- Harold J. Laski
“Büyük ve kalıcı değerlere dair bir belge... Mannheim'ın kitabı, klasikler arasında yer almayı hak ediyor.”
- Max Ascoli
“Toplumsal sorunları, derin bir fikriyatla tartışmak isteyen herkesin okuması gereken bir kitap.”
- Charles A. Beard
Karl Mannheim, bilgi sosyolojisine giriş olarak tasarladığı İdeoloji ve Ütopya'da, sosyologların asıl görevlerini ikiye ayırır: kısmi ideolojilerin eleştirel incelenmesi ve (bilgi sosyolojisinin özel misyonu olan) toplumun bütünlükçü ideolojisinin araştırılması. Somut olarak ele aldığı şey, insanların belli tarihsel-toplumsal koşullarda sahip oldukları düşünce ve bilgi biçimleridir. Mannheim, buna bağlı olarak şu soruları sorar: bilgi olarak adlandırılan şeyin özü nedir? Buna kim karar vermiştir? Hakikat ile yanılgı, önyargı ile nesnellik, kişisel inanç ile kolektif çıkar konularında süregelen tartışmaları, ne türden yöntemleri kullanarak çözüme ulaştırabiliriz?
“Bu kitap, kuşkusuz, entelektüel tartışmanın rotasını yıllar boyunca etkileyen nadir kitaplardan biri.”
- Harold J. Laski
“Büyük ve kalıcı değerlere dair bir belge... Mannheim'ın kitabı, klasikler arasında yer almayı hak ediyor.”
- Max Ascoli
“Toplumsal sorunları, derin bir fikriyatla tartışmak isteyen herkesin okuması gereken bir kitap.”
- Charles A. Beard