İnsanın Gerçek İhtiyaçları Üzerine Teknik Felsefesine ve Teknolojiye Hermeneutik Bir Yaklaşım
Yunan başlangıçlarından günümüze 2000 yılı aşangeçmişiyle seçkin metinlerin yorumlanmasısanatı ve yaklaşık 200 yıldan beri Batı’nın düşünsel gelenekleri arasında anlama öğretisi olarak gelişenhermeneutik, günümüzde yeni talep ve iddialarla gündelik yorumlama pratiğinedoğru bambaşka ufuklarda kendini göstermekte, bilimsel statüsünü yukarlardatutup geleneğini yaşatarak meydan okumalara da cevap vermektedir. Teknik vesanatsal oluşumu Antik ve Orta Çağın fikir portrelerinde tezahür ederken,Modern zamanlarda beliren aşinalık ve güven, bilim ve metot eğilimli ‘felsefi hermeneutik’e, klasik-moderntemsilcileri başka bir çehre kazandırdı. Günümüzde kendini saf bir yorumtekniği ve bilimiyle sınırlandırmayan ‘hermeneutikfelsefe‘ ise, kaynaklarını, konularını, araçlarını, metinlerini,nesnelerini ve şeylerini praksis bağlamlarına ve hayat pratiğine dayandırmayıöğrendi. Söz, yorum, dil, anlama, eser ve metnin marjlarına şüpheyle yükselerekresim, bellek, anlamsızlık, kültürlerarasılık ve teknik motiflerinde radikalçıkışlar arayan ‘hermeneutik felsefe’, G. Boehm, H.U. Gumbrecht, G. Vattimo, J.Greisch, J. Grondin, E. Angehrn, G. Figal ve D. Mersch gibi yaşayan suretlerindeyeni temsiliyetler edinmiştir. Felsefi hermeneutikten hermeneutik felsefeyedönüşümün bu arka plan manzarasının berisinde Heidelberg ekolünün yeni kuşakgenç yorumcularından Martin Gessmann elinizdeki çalışmayla, hermeneutik birteknik felsefesinin inşasına yönelerek anlam donanımlı metinlerle ilişkilerindecihazların yaşama dünyamızdaki anlam ufuklarına işaret eder ki, Gadamerci metinlerin tarihteki-etkisi kavramınabir cihazlar-tarihi kavramı dahiledilir. Teknik ve tekno-lojinin yaşama dünyamızda anlamı ve anlamsızlığı, yeniile eski cihazların bir daimi kullanım biyografisindeki önyargılarda açığa çıkar ve tam da bu bağlamda, neye gerçekten ihtiyaç duyduğumuz sorusununmanaya-tutuklu dünyamızın temellerini sarstığı olgusu, teknik ve teknolojinin muhtelifyorumlarına hendekler açar.
Yunan başlangıçlarından günümüze 2000 yılı aşangeçmişiyle seçkin metinlerin yorumlanmasısanatı ve yaklaşık 200 yıldan beri Batı’nın düşünsel gelenekleri arasında anlama öğretisi olarak gelişenhermeneutik, günümüzde yeni talep ve iddialarla gündelik yorumlama pratiğinedoğru bambaşka ufuklarda kendini göstermekte, bilimsel statüsünü yukarlardatutup geleneğini yaşatarak meydan okumalara da cevap vermektedir. Teknik vesanatsal oluşumu Antik ve Orta Çağın fikir portrelerinde tezahür ederken,Modern zamanlarda beliren aşinalık ve güven, bilim ve metot eğilimli ‘felsefi hermeneutik’e, klasik-moderntemsilcileri başka bir çehre kazandırdı. Günümüzde kendini saf bir yorumtekniği ve bilimiyle sınırlandırmayan ‘hermeneutikfelsefe‘ ise, kaynaklarını, konularını, araçlarını, metinlerini,nesnelerini ve şeylerini praksis bağlamlarına ve hayat pratiğine dayandırmayıöğrendi. Söz, yorum, dil, anlama, eser ve metnin marjlarına şüpheyle yükselerekresim, bellek, anlamsızlık, kültürlerarasılık ve teknik motiflerinde radikalçıkışlar arayan ‘hermeneutik felsefe’, G. Boehm, H.U. Gumbrecht, G. Vattimo, J.Greisch, J. Grondin, E. Angehrn, G. Figal ve D. Mersch gibi yaşayan suretlerindeyeni temsiliyetler edinmiştir. Felsefi hermeneutikten hermeneutik felsefeyedönüşümün bu arka plan manzarasının berisinde Heidelberg ekolünün yeni kuşakgenç yorumcularından Martin Gessmann elinizdeki çalışmayla, hermeneutik birteknik felsefesinin inşasına yönelerek anlam donanımlı metinlerle ilişkilerindecihazların yaşama dünyamızdaki anlam ufuklarına işaret eder ki, Gadamerci metinlerin tarihteki-etkisi kavramınabir cihazlar-tarihi kavramı dahiledilir. Teknik ve tekno-lojinin yaşama dünyamızda anlamı ve anlamsızlığı, yeniile eski cihazların bir daimi kullanım biyografisindeki önyargılarda açığa çıkar ve tam da bu bağlamda, neye gerçekten ihtiyaç duyduğumuz sorusununmanaya-tutuklu dünyamızın temellerini sarstığı olgusu, teknik ve teknolojinin muhtelifyorumlarına hendekler açar.