“Bir memlekette adalet olmazsa, o memlekette anarşi var demektir, orada hükümet yok demektir. Adalet yasalarla yerine getirilir. Herhalde bağımsızlığın temel direği olan adalet dağıtımında bir yabancı parmağı bulundurmayacağız. Bu noktadaki kararımız kesindir. Halka adaleti hızla dağıtmak ve uygulamak zorundayız. Bir hükümet, ancak adalete dayanabilir. Bağımsızlık, gelecek, özgürlük her şey adalet ile vardır.”
- Atatürk
“Şüphesiz Allah, adaleti (bi'l-adli), iyileştirmeyi-güzelleştirmeyi (el-ihsan) ve yakınlara vermeyi emreder; hayasızlıktan, kötülükten ve azgınlıktan nehyeder. O, düşünüp öğütlenirsiniz diye size öğüt verir.”
- Nahl 16/90
Temeli adalet olan fakat çifte standardı bulunmayan bir hukukun kaynaklık edeceği, yurtta ve dünyada barışı, sevgiyi, zihinsel ve mali yardımlaşmayı, dayanışmayı önceleyen, vatanın bölünmez bütünlüğünü ve mülkü ayakta tutan, çalışanın karşılığını hakça alabileceği, insanlık onur ve haysiyetini esas alanyeni bir uygarlık, bilimin ve aklın öncülüğünde, rahmani rüşte erişle, Allah'ı Rab, Kur'an'ı din edinenlerce gerçekleşecektir.
Akıl + düşünce = takva. Allah'ın emirlerine akıl ve düşünce ile yaklaşılınca takvaya ulaşmak mümkün olacaktır. Allah'ın belirlediği hakların yolu, Allah'ın yolu, aklın yolu, düşüncenin yolu, ayrılığı önleyen dayanışmayı sağlayan tevhidin yolu ve son olarak takvanın yolu olmaktadır. Bu yolu oluşturan hakların yaşama geçirilmesinin amacı, aklı harekete geçirmek, düşünceyi oluşturmak ve takvaya ulaşmaktır.
Takvaya Giden Yol, Adaletten Geçer
“Ey iman etmiş kişiler! Allah için, hakkı ayakta tutan (kavvamine li'llahi) adalet (bi'l-kıst) ile tanıklık eden kimseler olunuz.”
“Ve bir topluma olan kininiz, sizi adaletsizlik yapmaya sürüklemesin.”
“Adaletli olun (i'dilu), o (adaletli olmak), takvaya daha yakındır. Allah'a takvalı davranın. Şüphesiz Allah, yaptıklarınıza haberdardır.”
- Maide 5/8
Bu kitabın amacı, içinde “Adl, Kıst, Mizan, Hakk, Vasat” kavramlarının geçtiği Kur'an'daki tüm ayetleri ele alarak İslam'da Adalet 'İ bütün boyutlarıyla akıl, bilim ve Kur'an ışığında insani, vicdani, ahlaki yönleriyle gün yüzüne çıkarmaktır.
“Bir memlekette adalet olmazsa, o memlekette anarşi var demektir, orada hükümet yok demektir. Adalet yasalarla yerine getirilir. Herhalde bağımsızlığın temel direği olan adalet dağıtımında bir yabancı parmağı bulundurmayacağız. Bu noktadaki kararımız kesindir. Halka adaleti hızla dağıtmak ve uygulamak zorundayız. Bir hükümet, ancak adalete dayanabilir. Bağımsızlık, gelecek, özgürlük her şey adalet ile vardır.”
- Atatürk
“Şüphesiz Allah, adaleti (bi'l-adli), iyileştirmeyi-güzelleştirmeyi (el-ihsan) ve yakınlara vermeyi emreder; hayasızlıktan, kötülükten ve azgınlıktan nehyeder. O, düşünüp öğütlenirsiniz diye size öğüt verir.”
- Nahl 16/90
Temeli adalet olan fakat çifte standardı bulunmayan bir hukukun kaynaklık edeceği, yurtta ve dünyada barışı, sevgiyi, zihinsel ve mali yardımlaşmayı, dayanışmayı önceleyen, vatanın bölünmez bütünlüğünü ve mülkü ayakta tutan, çalışanın karşılığını hakça alabileceği, insanlık onur ve haysiyetini esas alanyeni bir uygarlık, bilimin ve aklın öncülüğünde, rahmani rüşte erişle, Allah'ı Rab, Kur'an'ı din edinenlerce gerçekleşecektir.
Akıl + düşünce = takva. Allah'ın emirlerine akıl ve düşünce ile yaklaşılınca takvaya ulaşmak mümkün olacaktır. Allah'ın belirlediği hakların yolu, Allah'ın yolu, aklın yolu, düşüncenin yolu, ayrılığı önleyen dayanışmayı sağlayan tevhidin yolu ve son olarak takvanın yolu olmaktadır. Bu yolu oluşturan hakların yaşama geçirilmesinin amacı, aklı harekete geçirmek, düşünceyi oluşturmak ve takvaya ulaşmaktır.
Takvaya Giden Yol, Adaletten Geçer
“Ey iman etmiş kişiler! Allah için, hakkı ayakta tutan (kavvamine li'llahi) adalet (bi'l-kıst) ile tanıklık eden kimseler olunuz.”
“Ve bir topluma olan kininiz, sizi adaletsizlik yapmaya sürüklemesin.”
“Adaletli olun (i'dilu), o (adaletli olmak), takvaya daha yakındır. Allah'a takvalı davranın. Şüphesiz Allah, yaptıklarınıza haberdardır.”
- Maide 5/8
Bu kitabın amacı, içinde “Adl, Kıst, Mizan, Hakk, Vasat” kavramlarının geçtiği Kur'an'daki tüm ayetleri ele alarak İslam'da Adalet 'İ bütün boyutlarıyla akıl, bilim ve Kur'an ışığında insani, vicdani, ahlaki yönleriyle gün yüzüne çıkarmaktır.