Temelini 1597’de Safiye Sultan’ın attığı ancak 60 yıl sonra Hatice Turhan Sultan’ın tamamladığı Yeni Cami Külliyesi; tarihi derinliği, yapımındaki zorluklar, sonucun güzelliği ve Mimar Sinan geleneğinden gelen son klasik Osmanlı eseri olmasıyla mimarlık ve sanat tarihimizin başyapıtlarından birisidir.
Yeni Cami Külliyesi’nin belgesel hikâye niteliğindeki "İstanbul Eminönü: Yeni Cami Külliyesi Ve Hünkâr Kasrı” isimli kitaba külliyenin genel olarak anlatıldığı bölümle başlanmakta; bu bölümde külliyenin yeri, konumu, ilk yapılışı, çevrede meydana gelen yangın, yeniden yapılışı, mimari yapısı, çevredeki değişimler anlatılmaktadır. Bir sonraki bölümde külliyenin vakfiyesi ele alınmakta, daha sonra da külliyeyi yaptıran Hatice Turhan Sultan’ın hayatı hakkında kısaca bilgi verilmektedir. Arkasından külliyenin birimlerine geçilmekte, sırasıyla cami, Hünkâr Kasrı, Mısır Çarşısı, türbe, çeşme-sebil, muvakkithane anlatılmaktadır. Külliyenin kaybolan iki yapısı olan sıbyan mektebi ve darülkurra da türbe bölümünün sonunda yer almaktadır.
Yeni Cami Külliyesi’nin mimari yapısını, sanat değerini ve taşıdığı kültürel değerler ile yaşatmayı gaye edinen bu kitapta; sanat tarihi, mimarlık tarihi, kültür tarihi gibi birçok disiplinin yer aldığı bir bütün olarak ele alınmış; külliyenin vakfiyesi, yapı özellikleri, süsleme ve çini programları, çevre değişimleri incelenmiş ve bütün bunlar detaylı bir biçimde anlatılmıştır.
Bölümler: Yeni Cami Külliyesi / Hatice Turhan Sultan Vakfiyesi / Külliyenin Banisi Hatice Sultan Turhan (1627-1683) / Hatice Sultan Turhan’ın Oğlu Sultan IV. Mehmed (1642-1693) / Külliyede Yer Alan Yapılar / Külliyenin Ana Yapısı Yeni Cami / Hünkâr Kasrı / Mısır Çarşısı / Türbe ve Bitişiğindeki Yapılar / Külliyenin Kaybolan İki Yapısı, Sıbyan Mektebi ve Darülkura / Çeşme ve Sebil / Muvakkithane
Temelini 1597’de Safiye Sultan’ın attığı ancak 60 yıl sonra Hatice Turhan Sultan’ın tamamladığı Yeni Cami Külliyesi; tarihi derinliği, yapımındaki zorluklar, sonucun güzelliği ve Mimar Sinan geleneğinden gelen son klasik Osmanlı eseri olmasıyla mimarlık ve sanat tarihimizin başyapıtlarından birisidir.
Yeni Cami Külliyesi’nin belgesel hikâye niteliğindeki "İstanbul Eminönü: Yeni Cami Külliyesi Ve Hünkâr Kasrı” isimli kitaba külliyenin genel olarak anlatıldığı bölümle başlanmakta; bu bölümde külliyenin yeri, konumu, ilk yapılışı, çevrede meydana gelen yangın, yeniden yapılışı, mimari yapısı, çevredeki değişimler anlatılmaktadır. Bir sonraki bölümde külliyenin vakfiyesi ele alınmakta, daha sonra da külliyeyi yaptıran Hatice Turhan Sultan’ın hayatı hakkında kısaca bilgi verilmektedir. Arkasından külliyenin birimlerine geçilmekte, sırasıyla cami, Hünkâr Kasrı, Mısır Çarşısı, türbe, çeşme-sebil, muvakkithane anlatılmaktadır. Külliyenin kaybolan iki yapısı olan sıbyan mektebi ve darülkurra da türbe bölümünün sonunda yer almaktadır.
Yeni Cami Külliyesi’nin mimari yapısını, sanat değerini ve taşıdığı kültürel değerler ile yaşatmayı gaye edinen bu kitapta; sanat tarihi, mimarlık tarihi, kültür tarihi gibi birçok disiplinin yer aldığı bir bütün olarak ele alınmış; külliyenin vakfiyesi, yapı özellikleri, süsleme ve çini programları, çevre değişimleri incelenmiş ve bütün bunlar detaylı bir biçimde anlatılmıştır.
Bölümler: Yeni Cami Külliyesi / Hatice Turhan Sultan Vakfiyesi / Külliyenin Banisi Hatice Sultan Turhan (1627-1683) / Hatice Sultan Turhan’ın Oğlu Sultan IV. Mehmed (1642-1693) / Külliyede Yer Alan Yapılar / Külliyenin Ana Yapısı Yeni Cami / Hünkâr Kasrı / Mısır Çarşısı / Türbe ve Bitişiğindeki Yapılar / Külliyenin Kaybolan İki Yapısı, Sıbyan Mektebi ve Darülkura / Çeşme ve Sebil / Muvakkithane