Meriç Renkver'in deneysel deneme kitabı Ne Var Bunda?, farklı metin türleri üzerinden kurmaca ile gerçekliği bir araya getirerek bu alanda bir ilki gerçekleştiriyor
“Ne Var Bunda?”da çok şey var!
Adresi olmayan mektup, beyazperde ayinleri, bir starın anatomisi, yazı rahmine düşen ilk harfler, silinen siluetler, bir serginin kübik çağrışımları, faiziyle geri alınan sözler, yazarı olmayan kitap, sanal demokrasi, yüz yıllık aşkını anlatan kadın, imgesini arayan ölüler, sorusu olmayan cevaplar… Ele aldığı temaların nereden kaynaklandığına “İçimdekiler” kısmında yer veren Ne Var Bunda?, özgün yapısı ve yaratıcı metinleriyle deneme alanında yeni bir kulvar açıyor.
İlk kitabı İlkgüz Ağrısı ile Orhan Kemal Öykü Yarışması'nda ikincilik ödülü kazanan Meriç Renkver'in yeni kitabı Ne Var Bunda? 12 farklı metin türünde kaleme alınmış denemelerden oluşuyor. Metinlerin farklılık yaratan yönlerinden biri, doğrudan gerçeklik üzerinden ifade edilmiş düşüncelerin yanı sıra, kurmaca unsurlar da içermesi. Yazarın ifadesiyle, “gerçeğin içinden veya üstünden anlatılar içeren” kitap, tematik ve metinsel çeşitliliği sayesinde keyifli ve zihinlerde iz bırakan bir okuma deneyimi yaşatıyor. Ortaya koyduğu tezler, yaptığı düşsel çağrışımlar ve içerdiği anlam katmanları ile farklı düşünce dünyalarına kapı açıyor.
Kitapta yer alan metin türleri ve tema başlıkları şöyle: Mektup Denemesi (Themis Gözlerini Açmalı Artık), Eleştiri Denemesi (İnsan Orijinal mi, Kopya mı?), Biyografi Denemesi (Ya Benim Olacaksın Ya da Toprağın!), Günlük Denemesi (3 Haziran 1974… 3 Haziran 2015), Gezi Yazısı Denemesi (Çamlıca'da Nasıl Tepem Attı?), Köşe Yazısı Denemesi (Kübik Var da, Pübik Sanat Neden Yok?), Deneme Denemesi (Fahişelik Üzerine Tezler), Röportaj Denemesi (Sanal Demokrasiye Doğru Hızla Gidiyoruz), Film Öyküsü Denemesi (Yüz Yıllık Aşk), Masal Denemesi (Çünkü Aşkın Gözü Kördür), Şiir Denemesi (İmgesini Arayan Ecelsiz Ölüm), Aforizma Denemesi (Sorusu Olmayan Bir Cevap Verir misin Bana?).
Meriç Renkver deneme kitabıyla ilgili olarak şunları söylüyor: “Düşüncelerimi klasik denemede olduğu gibi sadece gerçeklik üzerinden ifade etmedim, zaman zaman kurmacayı da işin içine kattım. Her deneme, form olarak farklı bir metin türünden okura sesleniyor. Ele aldığım temaları değişik formlarla bir araya getirip özgün bir estetik ve edebi yapı oluşturmayı; öyküde olduğu gibi deneme alanında da yaratıcı bir anlatı ortaya koymayı hedefledim. Deneysel bir deneme kitabı veya ‘deneme denemesi' diyebiliriz buna.”
Meriç Renkver'in deneysel deneme kitabı Ne Var Bunda?, farklı metin türleri üzerinden kurmaca ile gerçekliği bir araya getirerek bu alanda bir ilki gerçekleştiriyor
“Ne Var Bunda?”da çok şey var!
Adresi olmayan mektup, beyazperde ayinleri, bir starın anatomisi, yazı rahmine düşen ilk harfler, silinen siluetler, bir serginin kübik çağrışımları, faiziyle geri alınan sözler, yazarı olmayan kitap, sanal demokrasi, yüz yıllık aşkını anlatan kadın, imgesini arayan ölüler, sorusu olmayan cevaplar… Ele aldığı temaların nereden kaynaklandığına “İçimdekiler” kısmında yer veren Ne Var Bunda?, özgün yapısı ve yaratıcı metinleriyle deneme alanında yeni bir kulvar açıyor.
İlk kitabı İlkgüz Ağrısı ile Orhan Kemal Öykü Yarışması'nda ikincilik ödülü kazanan Meriç Renkver'in yeni kitabı Ne Var Bunda? 12 farklı metin türünde kaleme alınmış denemelerden oluşuyor. Metinlerin farklılık yaratan yönlerinden biri, doğrudan gerçeklik üzerinden ifade edilmiş düşüncelerin yanı sıra, kurmaca unsurlar da içermesi. Yazarın ifadesiyle, “gerçeğin içinden veya üstünden anlatılar içeren” kitap, tematik ve metinsel çeşitliliği sayesinde keyifli ve zihinlerde iz bırakan bir okuma deneyimi yaşatıyor. Ortaya koyduğu tezler, yaptığı düşsel çağrışımlar ve içerdiği anlam katmanları ile farklı düşünce dünyalarına kapı açıyor.
Kitapta yer alan metin türleri ve tema başlıkları şöyle: Mektup Denemesi (Themis Gözlerini Açmalı Artık), Eleştiri Denemesi (İnsan Orijinal mi, Kopya mı?), Biyografi Denemesi (Ya Benim Olacaksın Ya da Toprağın!), Günlük Denemesi (3 Haziran 1974… 3 Haziran 2015), Gezi Yazısı Denemesi (Çamlıca'da Nasıl Tepem Attı?), Köşe Yazısı Denemesi (Kübik Var da, Pübik Sanat Neden Yok?), Deneme Denemesi (Fahişelik Üzerine Tezler), Röportaj Denemesi (Sanal Demokrasiye Doğru Hızla Gidiyoruz), Film Öyküsü Denemesi (Yüz Yıllık Aşk), Masal Denemesi (Çünkü Aşkın Gözü Kördür), Şiir Denemesi (İmgesini Arayan Ecelsiz Ölüm), Aforizma Denemesi (Sorusu Olmayan Bir Cevap Verir misin Bana?).
Meriç Renkver deneme kitabıyla ilgili olarak şunları söylüyor: “Düşüncelerimi klasik denemede olduğu gibi sadece gerçeklik üzerinden ifade etmedim, zaman zaman kurmacayı da işin içine kattım. Her deneme, form olarak farklı bir metin türünden okura sesleniyor. Ele aldığım temaları değişik formlarla bir araya getirip özgün bir estetik ve edebi yapı oluşturmayı; öyküde olduğu gibi deneme alanında da yaratıcı bir anlatı ortaya koymayı hedefledim. Deneysel bir deneme kitabı veya ‘deneme denemesi' diyebiliriz buna.”