Türk Düşünce Hayatında Matüridilik

Stok Kodu:
9789757352310
Boyut:
14.00x21.00
Sayfa Sayısı:
160
Basım Yeri:
Ankara
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2012-09
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
Dili:
Türkçe
9789757352310
365806
Türk Düşünce Hayatında Matüridilik
Türk Düşünce Hayatında Matüridilik
15.00

Fıkhi kurallardan ahlaka geçmek, dolayısıyla "amel" den "ahlak" türetmek yani amelini ve ibadetini yapan kimseyi aynı zamanda ahlaklı saymak ve ahlaken üstün göstermek Matüridi'nin düşünce sistemine uygun değildir. Çünkü onda "amel" imana dahil edilmediği gibi, "ahlak" a da dahil değildir. Ona göre, "amel" de kusuru olanların mutlaka ahlakta da kusurlu olduğu söylenemez. (....) Ayrıca, öyle görünüyor ki, "amel" ile "ahlak" bu anlamda bir ilişki kurmak, ahlaki bakış açısıyla değil, ameli bakış açısıyla yapılan bir işlemdir. Bu, büyük ölçüde 'amel' e, onu ahlakla birleştirerek değerlendirmek suretiyle, toplumdan destek sağlamaya ve "amel" i yerine getirmede görülen ihmalkarlıkları azaltmaya yönelik bir çabadır. Çünkü mahiyeti gereği , "amel" ferdi, "ahlak" toplumsaldır yani aralarında bir mahiyet uyumu yoktur. Nitekim bir dinin mensupları yıllarca aynı "amel" i yani aynı ibadetleri, aynı tarzda yapmaya devam ettikleri halde, ahlaki özellikleri, yaşadıkları dönemlere göre değişiklik gösterebilmektedir. Bir başka deyişle, duygu boyutu göreceli olmakla birlikte, "amel" göreceli olmadığı halde: ahlak, hem de her yönden görecelidir. O halde, ahlak fıkha, fıkıh da ahlaka indirgenemez.



Fıkhi kurallardan ahlaka geçmek, dolayısıyla "amel" den "ahlak" türetmek yani amelini ve ibadetini yapan kimseyi aynı zamanda ahlaklı saymak ve ahlaken üstün göstermek Matüridi'nin düşünce sistemine uygun değildir. Çünkü onda "amel" imana dahil edilmediği gibi, "ahlak" a da dahil değildir. Ona göre, "amel" de kusuru olanların mutlaka ahlakta da kusurlu olduğu söylenemez. (....) Ayrıca, öyle görünüyor ki, "amel" ile "ahlak" bu anlamda bir ilişki kurmak, ahlaki bakış açısıyla değil, ameli bakış açısıyla yapılan bir işlemdir. Bu, büyük ölçüde 'amel' e, onu ahlakla birleştirerek değerlendirmek suretiyle, toplumdan destek sağlamaya ve "amel" i yerine getirmede görülen ihmalkarlıkları azaltmaya yönelik bir çabadır. Çünkü mahiyeti gereği , "amel" ferdi, "ahlak" toplumsaldır yani aralarında bir mahiyet uyumu yoktur. Nitekim bir dinin mensupları yıllarca aynı "amel" i yani aynı ibadetleri, aynı tarzda yapmaya devam ettikleri halde, ahlaki özellikleri, yaşadıkları dönemlere göre değişiklik gösterebilmektedir. Bir başka deyişle, duygu boyutu göreceli olmakla birlikte, "amel" göreceli olmadığı halde: ahlak, hem de her yönden görecelidir. O halde, ahlak fıkha, fıkıh da ahlaka indirgenemez.



Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat